Wysypka jest tylko reakcją organizmu – aby jej trwale zapobiec, trzeba nie tylko minimalizować efekty widoczne na skórze, lecz przede wszystkim znaleźć przyczynę reakcji. To pole do działania dla doświadczonego dermatologa.

Proweniencja wysypki może być różnoraka. Wykwity na skórze mogą powstać na skutek reakcji alergicznej, zatrucia lekami lub substancjami toksycznymi, a także stanowić objaw choroby zakaźnej. Nie tylko ich forma bywa bardzo różnorodna (plamy, pęcherze, pęcherzyki etc.) lecz także lokalizacja może być miejscowa lub obejmować całą powierzchnię skóry.

Niezdiagnozowana i nieleczona wysypka może prowadzić do długo utrzymujących się i widocznych zmian skórnych, dlatego w przypadku wątpliwości zawsze wskazana jest wizyta u dermatologa.

Wysypka plamista

Pojawia się zazwyczaj w wyniku infekcji wirusowej i ma charakter nieregularnych plam. Ich lokalizacja oraz kolor zależy od rodzaju infekcji.

Wysypka grudkowa

Małe, czerwone grudki, czyniące skórę szorstką w dotyku. Może oznaczać infekcję i wymaga wizyty u lekarza, który na podstawie wyglądu zmian skórnych oraz charakterystycznej sekwencji ich wystąpienia w poszczególnych miejscach postawi właściwą diagnozę.

Wysypka grudkowo-plamista

Kombinacja grudek i plam, towarzyszy z reguły odczynom po lekach. Pojawia się zwykle po upływie kilku dni od rozpoczęcia stosowania leku (np. antybiotyku). Bezzwłocznie wymaga konsultacji lekarskiej. Jeżeli zmiany nie jesteśmy w stanie skojarzyć zmian skórnych z infekcją lub przyjmowanymi lekami, tym lekarzem powinien być dobry dermatolog z doświadczeniem klinicznym.

Wysypka rumieniowa

Z wyglądu przypomina przekrwienie skóry po urazie mechanicznym, np. mocnym uderzeniu. Może towarzyszyć chorobom zakaźnym i zanikać wraz z nimi, jednak wysypka rumieniowa może być również objawem poważnej choroby, która prowadzi do martwicy naskórka. Dlatego trzeba koniecznie skonsultować się z lekarzem.

Wysypka pęcherzykowa

Zmiany skórne mają postać pęcherzyków z płynem. Mogą być spowodowane przez poparzenie roślinami, uczulenie na słońce lub nawet pasożytami. Diagnoza doświadczonego dermatologa pozwoli potwierdzić lub wykluczyć ryzyko zarażenia pasożytami, jak również podjąć odpowiednie leczenie farmakologiczne – miejscowe i/lub ogólnoustrojowe.

Wysypka alergiczna

Z reguły ma postać czerwonych wyprysków, zlewających się w plamy. Ich odcień może być różny w zależności od skłonności skóry i rodzaju alergenu. Ekspozycja na alergen powoduje nasilanie objawów skórnych, jednak może się to dziać z opóźnieniem, co znacznie utrudnia zidentyfikowanie alergenu odpowiedzialnego za reakcję skórną. Podobnie po zerwaniu kontaktu z alergenem, wysypka alergiczna nie musi zniknąć od razu – przeciwnie, może się utrzymywać długie tygodnie i nawracać na skutek np. silnego stresu. Towarzyszący wysypce alergicznej świąd może prowadzić do mechanicznych uszkodzeń skóry przez pacjenta poprzez drapanie (np. podczas snu) i powstawania ran, zaostrzających objawy. Dermatolog może poszukiwać przyczyn wysypki alergicznej wieloma drogami, np. poprzez testy skórne.

Pokrzywka

Jest to specyficzna forma wysypki alergicznej, nazwana tak dlatego, że przypomina efekt oparzenia pokrzywą. Poza podłożem alergicznym, może występować na skutek mechanicznego podrażnienia skóry, długotrwałej ekspozycji skóry na słońce, zimno lub ucisk. Pierwsze pojawienie się pokrzywki może dla chorego oznaczać długoletnią i trudną walkę, zwykle pełną daremnych prób zdiagnozowania jednoznacznej przyczyny, np. poprzez stosowanie diety eliminacyjnej.

UWAGA: U osób chorych na pokrzywkę może wystąpić obrzęk naczynioruchowy, obejmujący usta, powieki, ręce, stopy, mogący także powodować trudności z oddychaniem. Jeżeli dotkniętej obrzękiem osobie grozi zamknięcie dróg oddechowych, natychmiast wezwij pogotowie.

Wsparcie doświadczonego dermatologa jest bezcenne – pozwoli przynieść ulgę i osiągnąć efekty bez ryzyka powikłań i w sposób zgodny z fizjologią Twojego organizmu.

Zapraszamy do gabinetu dermatologicznego w Białymstoku.

Tel. +48 535 553 550

Adres i mapa dojazdu